Віртуальна охорона здоров'я. Наскільки це реально?

Віртуальна охорона здоров'я. Наскільки це реально?
COVID 19 Стаття

Безперечно, пандемія COVID-19 докорінно змінила майже кожен аспект нашого повсякденного життя. У всьому світі людям довелося пристосовуватися до нових умов, знаходити нові способи залишатися на зв'язку з іншими, працювати, навчатися та навіть робити покупки. Особливо складно пристосуватися людям із хронічними або тривалими захворюваннями, як-от РС, оскільки визначити їхній стан здоров'я та відслідкувати перебіг захворювання стало надзвичайно важко.

Із початком пандемії надання медичних послуг пацієнтам із РС зазнало великих змін, оскільки тепер більшість лікарів приймають пацієнтів онлайн. Закладам охорони здоров'я довелося швидко адаптуватися до використання у роботі нових технологій, зв'язуючись із пацієнтами по телефону, за допомогою відеовикликів та різноманітних застосунків. Найкраще телемедицина показала себе у тих випадках, коли пацієнт потребує негайного огляду. Це дозволило вберегти пацієнтів, які не потребують невідкладного огляду, від можливих контактів із інфекцією COVID-19 у приміщеннях лікарень.

Звичайно, телемедицина не може замінити МРТ або неврологічний огляд пацієнта, але чи не є вона найбільш зручним виходом для проведення регулярних прийомів? Чи телемедицина створює більше проблем, аніж допомагає вирішити?

Ми попросили чотирьох пацієнтів-учасників програми «MS One to One» поділитися власним досвідом дистанційних прийомів у лікаря під час пандемії COVID-19, перелічити позитивні та негативні моменти, а також описати, як саме вони готуються до таких прийомів.

Із діагнозом РС Барбара живе уже вісім років. Ось як вона отримувала медичний догляд в умовах пандемії.

«Більшу частину підтримки з приводу свого діагнозу я й так отримую на різних форумах, групах у Zoom, Твіттері та блогах, тому ідея віртуальної медицини здалася мені доволі гарною. До певної міри. Впродовж останніх місяців я мала різний досвід онлайн прийомів, як позитивний, так і негативний.

Перший позитивний досвід у мене був з результатами аналізу крові. Якщо б це було до пандемії, мені довелося б кілька тижнів чекати на результати, а потім ще, можливо, кілька місяців — на направлення до лікаря. Але уже на наступний день мені зателефонувала моя сімейна лікарка, повідомила про результати та пообіцяла просто надіслати електронного листа до лікарні, а не виписувати направлення. Ще через день вона повідомила, що вже проконсультувалася зі спеціалістом та переказала мені усю інформацію, докладно і зрозуміло. Так, протягом 48 годин мою проблему було вирішено, а мені не довелося навіть виходити з дому. А тепер згадайте усі ці поїздки до лікарні, нескінченні черги, пропущені робочі дні; а тут все пройшло чудово і надзвичайно спокійно».

«Хоча був ще й інший випадок, я тоді була дуже стурбована сильним загостренням хвороби, тож залишила повідомлення медичній сестрі, яка займалася моїм РС, щоб та перетелефонувала мені. Проте мені зателефонувала абсолютно незнайома людина, тож як для людини з РС із багаторічною історією хвороби, мені було досить складно пояснити причину моєї стурбованості. Зрештою, нам так і не вдалося зрозуміти одна одну, а порада, яку я отримала після цього, мало чим допомогла. Напевно, у такому випадку було б краще організувати відеодзвінок, тоді я змогла би принаймні показати їй свої симптоми.

Тим не менш, до кожного із цих прийомів я готувалася так само, як готуюсь до особистих візитів, підготувала питання та опис симптомів та увесь час мала під рукою свою медичну карту із попередніми записами. Я думаю, така підготовка необхідна, незалежно від того, у якому форматі проводиться прийом».

Хоча Джакобо і розуміє необхідність таких змін, його бентежать певні аспекти віртуальної медичної допомоги.

«Особисто я під час пандемії продовжував робити усе необхідне для кращого самопочуття, наприклад, продовжував займатися фізіотерапією. Так, ці заняття почали проходити у форматі відеоконференції з професіоналом. Хоч заняття і були ефективними, займатися було зручно, не було потреби виходити з дому, але робити вправи наодинці мені було якось дивно. Також я був прикро вражений тим, що через пандемію аналіз крові довелося відкласти аж на два місяці, і, незважаючи на те, що результати уже готові, я досі чекаю на подальші вказівки лікаря. Хоч нова медична система і є доцільною, однак зараз я відчуваю у ній брак взаємодії».

Біргіт розповідає про одну із найважливіших потреб для хворих на РС. Потребу у спілкуванні.

«Для нас надзвичайно важливою є можливість говорити зі своїми лікарями, ставити їм питання, отримувати необхідну нам інформацію, обговорювати наші потреби. Уся річ у підтриманні гарних стосунків між пацієнтами й лікарями, щоб пацієнти у такі неспокійні часи не почувалися покинутими. Тому я вважаю вкрай необхідним та корисним проведення онлайн-консультацій із лікарями. Це дозволяє обмежити особисті контакти та ризик інфікування. Дозволяє пацієнтам отримувати необхідну інформацію та ставити усі запитання, що у них виникають. Дозволяє слідкувати за графіком лікування. Економить час та сили, які до цього витрачалися на поїздки до лікарні та очікування на прийом».

«Звичайно, ніхто не каже, що онлайн-консультації — це панацея. Не всі аналізи та тести можна провести в режимі онлайн. Неможливо, наприклад, перевірити рефлекси або провести забір крові. Та, незважаючи на це, такі консультації є чудовим рішенням, і, якщо ретельно і завчасно готуватися до них, можуть дати нам гарну можливість взаємодіяти з медиками на цілковито новому рівні».

Жуан ділиться надзвичайно корисними порадами щодо телемедицини та підготовки до прийомів, на випадок якщо або коли з цим доведеться мати справу і вам.

  • Зв'яжіться зі своїм лікарем або медичним закладом і дізнайтеся докладніше, як саме вони застосовують технології телемедицини. Зазвичай, персонал із радістю допоможе вам зареєструвати власний обліковий запис та увійти до порталу пацієнта, яким ви будете користуватися надалі.
  • Перед онлайн-прийомом ознайомтеся з пристроєм, який будете використовувати (телефоном, планшетом чи комп'ютером). Якщо потрібно, попросіть про допомогу рідних або друзів.
  • Ставте питання та будьте активними. Для багатьох людей телемедицина є чимось новим, тому не знати чогось — цілком нормально.
  • Якщо у вас немає доступу до цифрових пристроїв або інтернету, обов'язково повідомте про це свій заклад охорони здоров'я, так вони будуть готові до вирішення можливих проблем.

Зрештою, я готовий і охоче приймаю телемедицину та онлайн-прийоми, це безпечно, створює менше стресу, а також робить зв'язок із лікарями доступнішим. Пам'ятайте, що усе буде добре! Залишайтеся вдома. Завжди знайдеться хтось, готовий допомогти вам.

Незалежно від того, чи здається вам телемедицина зручнішою, у найближчому майбутньому без неї не обійтись. За даними нещодавнього опитування центру Ipsos, від початку карантинних заходів 54 % прийомів зі співробітниками галузі охорони здоров'я та 75 % прийомів у медсестер, що займаються лікуванням РС, проводилися дистанційно. У той же час 80 % респондентів були переважно задоволені результатами таких прийомів під час пандемії, а 59 % співробітників охорони здоров'я зазначали, що віддавали б перевагу особистим зустрічам із пацієнтами.

Ретельна підготовка до кожного онлайн-прийому, питання та необхідні дзвінки, допоможуть вам отримати необхідну допомогу саме тоді, коли потрібно.

Щоб отримати додаткову підтримку та поради щодо спілкування з лікарем, завантажте «Як спілкуватися з лікарем: керівництво». Зараз відкривати нові шляхи комунікації важливо як ніколи.

Чи була ця інформація корисною?